Painavaa sanaa Stadista! Santeri "Santtu" Kyröhonka sanansa painoinen stadilainen

Autojen ylivalta

Kuten media on maininnut, niin viime sunnuntaina "vallattiin" Pohjoisesplanadista pätkä teemalla "Reclaim the Streets". Kadunvaltauksilla kritisoidaan kaupunkien autoistumista ja julkisen tilan kaupallistumista. Ainakin ratikoiden infotaulujen mukaan kyseessä oli tempaus autojen ylivaltaa vastaan.

Miten autojen ylivalta sitten ilmenee? Koska olen autoton, itseasiassa ajokortiton, kuljen Helsingissä julkisilla liikennevälineillä, pyörällä tai apostolin kyydillä. Pelkästään kesä- heinäkuussa poljin pyörällä lähes 800km pääkaupunkiseudulla. Sen perusteella ihmettelen autojen ylivalta väitettä, tai edes väitettä Helsingin keskustan autoistumista.

Esimerkiksi katutöiden yhteydessä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden oikeudet ja kulku on priorisoitu autoilijoiden kustannuksella. Keskustan paraatipaikalla Mannerheimin tiellä Foorumin kauppakeskuksen kohdalla oli käytännössä autoilijoilta otettu pois yksi kaista, jotta pyöräilijät pääsisivät esteettä kulkemaan turvallisesti. Tai joutuihan siinä parissa kohtaa kääntämään tankoa, eli suoraan ei päässyt ajamaan...

Jos keskustassa haluaa marssia vaikka Kiasmalta eduskuntatalolle osoittamaan mieltä ruuhka-aikaan, sananvapaus ajaa autoilijoiden edun edelle, ja poliisi sulkee liikenteen, jotta mielenosoittajat pääsevät turvallisesti perille.

Sambakarnevaalit, Helsinki Pridet ja muut tapahtumat sulkevat keskustan autoilijoilta tehokkaasti.  Helsinkiläisenä olenkin tästä iloinen. Keskusta on elävä, ja siellä järjestetään tapahtumia, joihin jokainen kaupunkilainen on tervetullut. Varallisuudesta riippumatta.

Ja paikalle pääsee jos ei kohtuullisella hinnalla, niin ainakin siedettävällä hinnalla julkisia käyttäen.

Takku.net:in tiedotteen mukaan "Yhdessäolo tai omiin ajatuksiin syventyminen, ympäröivän todellisuuden - luonnon tai kaupunkitilan - kuuleminen tai katsominen, pelit, leikit, tanssit tai performanssit ovat jokaisen ulottuvilla, kunhan vain otamme haltuumme tilan ja aikaa niitä varten."

Takku.net:in mukaan kaupunki on rakennettu kaupallisuuden ehdoilla, ja kaiken ei-kaupallisuuden sulkemalla. "Kaupunkitilan arvo rakentuu sen perusteella, miten paljon ostovoimaisia kansalaisia se kykenee houkuttelemaan paikalle. Jos kuluttajat siirtyvät pois, ei jäljelle näiden ajattelijoiden mukaan jää kuin autio keskusta."

Ihan vakavasti ajatellen, millainen olisi Helsingin keskusta ilman kaupallisia toimijoita?

Red Bull Show Run oli puhtaasti kaupallinen markkinointi tapahtuma, mutta entäpä Sambakarnevaali, tai Helsinki Pride? Ilman yhteistyökumppaneita, eli aikuisten suomen kielellä sponsoreita, niitä tuskin pystyttäisiin järjestämään...

Ja kuinkakohan moni ei-helsinkiläinen niihin pystyi osallistumaan vain yksityisautoilun avulla? Tai We Love Helsinki Flash mobiin?

Helsingissähän on suurimmalta osalta toimiva joukkoliikenne. Esim. Espoossahan etenkin toimiva sisäinen poikittaisliikenne on kuin rehellinen keskustalainen kunnallispoliitikko. Kumpiakin on, mutta häviävän vähän...

Helsingissä "ruuhkat" johtuvat ensisijaisesti maantieteestä. Helsinki on niemi, jossa on rajallinen määrä pinta-alaa meren yläpuolella. Tänne tulevat autoilijat alistuvat korkeisiin pysäköintimaksuihin ja jatkuvasti muuttuviin liikennejärjestelyihin mm. tietöiden takia.

Suurin osa heistä tulee autolla, koska ilman omaa autoa, heidän olisi mahdotonta tulla tänne puuttuvien joukkoliikenne yhteyksien takia. Tietysti poroporvallisuutensa ja keskiluokkaisuutensa "anarkismin" viittaan piilottavien kaupungissa asuvien voi tätä olla vaikea käsittää. Ja jatkaa Reclaim the streets happeningejään.

Me muut ymmärrämme, että Pohjoisesplanadia mukavampi pickik paikka on vaikkapa Espan puiston nurmikko, tai joku "sinne tänne ripoteltu puistikko". Oma suosikkini on Valkan kaltsit.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän tonyvuori kuva
Tony Vuori

Itse mietin tänään juuri samaa, että onko mitään autojen ylivaltaa. Vähän samoista lähtökohdista. Ennen biletettiin ihan ilman aatetta diskoissa ja yökerhoissa, mutta tänä päivänä pitää aina olla joku aate, että voi bilettää, "ja sit tietysti vegesafkaa". :)

Dani Ohikulkija

Valitettavasti taidoton Vartin toimittaja kirjoitti tempauksen olevan "autojen ylivaltaa vastaan". Hän ei selvästikkään udellut järjestäjiltä tai paikan päällä olleilta vaan tyytyi sivustakatsovan poliisin antamaan kommenttiin. Reclaim the streetsin perimmäinen tarkoitus ei ole suranaisesti "taistella autoja vastaan" niin kuin media antaa ymmärtää. Reclaim the streets on tapahtuma, joka kyseenalaistaa meille jo itsestäänselviä asioita. Taka-ajatuksena on esim. myös lisätä yhteisöllisyyttä ilman että joutuu siitä maksamaan, esim menemällä kahvilaan/terassille sekä esittää vaihtoehtoisia tapaoja käyttää julkista tilaa, kuten esimerkiksi Kallio Block Partyssa.

Ja kuten Marko Gylén naamakirjassa mielestäni onnistuneesti muotoilikin:
"Asiahan (Kadunvaltaus) ei tyhjene kannanotoksi autottoman keskustan puolesta tms., vaan on nimenomaan suoraa taidetoimintaa (ei performanssia tai muuta helposti liian korkeataiteellisen stigman leimaamaa). Keskelle arkea pystytetään kynnys, jonka partaalla katutilan itsestäänselvät merkitykset, autojen ja kiireisten askeleiden hallitsema liikkumatila muuttuu muuksi, ilon ja juhlinnan paikaksi, ja on koko ajan muuttumassa. Samalla erityisesti tanssi "hyödyttömänä" liikuntana tekee näkyväksi, miten katharttinen vapaus tai eudaimonia on paikallaan polkemista, ruumiin ja aika-tilan itsetietoisuutta. Aletaan yhtäkkiä olla toisen mahdollisuuden partaalla. Samalla yhteisö piirtyy esiin: osallistunko itse, astunko kokeeksi nyt näkymättömien autojen paikalle, tanssinko, iloitsenko. Näin myös koko urbaanin tilan ja kulutuskulttuurin kietoma merkitysverkko silmikoituu auki."

Toimituksen poiminnat